FRÅGOR OCH SVAR OM PHONIRO CARE - EN PLATTFORM FYLLD MED VÄLFÄRDSTEKNIK


Vår plattform Phoniro Care har innovativa lösningar för hemtjänst, särskilt boende, funktionshindersområdet samt hemsjukvård. Phoniro Care innehåller olika moduler som kan användas var för sig eller tillsammans i en och samma lösning. 

  • Digital nyckelhantering för hemtjänst och särskilt boende
  • Tid- och insatsuppföljning med mobiltelefon eller digital penna
  • Larmsystem
  • Analys och uppföljning 
  • Integration
  • E-tillsyn för både nattlig tillsyn med kamera och dagtillsyn med videobaserade samtal. Hälsodagboken för uppföljning och dialog mellan patient och vårdgivare.

Klicka här om Du vill läsa mer om våra lösningar.

Givetvis väcker våra system frågor. Vi har här nedan listat de vanligaste frågorna vi möter och de flesta handlar om digital nyckelhantering. Ta gärna kontakt med oss om du undrar över något!

Phoniro Care



Vad kostar Phoniro Care?

Phoniro Care är kärnan för alla våra lösningar. Möjligheterna att bygga till och utveckla systemet efter verksamhetens unika behov gör att prismodellen ser olika ut beroende av kommunens behov, er befintliga it-miljö samt vad ni har för system och produkter sedan tidigare. Vill ni integrera Phoniro Care mot era befintliga system? Vad saknar ni? Kontakta oss, tillsammans hittar vi en lösning som passar er.


Digital nyckelhantering



Hur ofta måste batterierna i Phoniro Lock bytas?

Hur länge håller batteriet i din mobiltelefon? Svaret är givetvis beroende på hur mycket telefonen används. Vi kan se att med en normal användning av våra låsenheter så görs ett batteribyte 1 gång under en femårsperiod. Hur länge batterierna räcker beror dessutom på hur många gånger låset väcks utan att användas, det vi på Phoniro-språk kallar för falska väckningar.

 

Vem utför bytet av batterier?

Att utföra ett batteribyte är mycket enkelt. Personalen kan göra batteribytet under ett ordinarie besök hemma hos brukaren. Batterierna är dessutom miljövänliga.

 

Jag har hört att era batterier kan hålla i mer än 5 år?

Det stämmer. Vi har utvecklat en funktion som vi kallar eco-mode. Det innebär i praktiken att låset inte vaknar i onödan lika ofta, vilket gör att batteriet räcker mycket längre.

 

Hur vet man när det är dags att byta batterier?

Systemet varnar både i mobiltelefonen och i Phoniro Care i god tid innan det är dags att byta batteriet. Du som administratör kan ta fram rapport baserat på de lås med batterier som snart behöver bytas ut.

 

Vad händer om man glömmer att byta batterier?

Systemet varnar både i mobiltelefonen och i Phoniro Care i god tid innan det är dags att byta batteriet. Skulle man ändå missa att byta batteriet så kommer låsenheten så småningom sluta att fungera. Vi rekommenderar att kommunen alltid har en plåtnyckel i reserv till varje brukare, snyggt och prydligt inlåst i en lokal. Det värsta som kan hända är då att personalen vid detta tillfälle får åka och hämta nyckeln om batteriet tagit slut.

Passar Phoniro Systems låssystem på alla dörrar?

Vi har installerat över 100 000 låsenheter och därmed stött på de flesta olika dörrmiljöer. Vi vet att vi måste ta hänsyn till trång karm, dörr med list, fönsterrutor, ringklockor samt dörrar med smalprofillås. Till dessa dörrar har vi utvecklat olika adaptrar vilket gör att vår enhet passar på nära 100% av dörrarna. Det händer dock att vi stöter på en miljö som vi inte har sett tidigare och där vår enhet inte passar. Då ser vi till att utveckla ytterligare en adapter.

Det finns dock system på marknaden som bara kan monteras på en del av dörrarna. När ni jämför olika system på marknaden var därför noga med att kontrollera referenser för att se hur låsenheter har kunnat monteras utan åverkan på alla dörrar i kommunen. Kan man inte montera en enhet på alla dörrar, eller i vart fall på de allra flesta, har man knappast lyckats skapa en nyckelfri hemtjänst utan ställer snarare till med problem för personalen och ökade kostnader för kommunen.

 

Blir det några märken i dörren?

Det är extremt viktigt att monteringen av låsenheten inte medför någon åverkan på dörren för att dörren ska gå att återställa utan minsta märken när brukaren flyttar. Det blir garanterat problem med fastighetsägarna eller med brukarna annars. Vi har en patenterad lösning för hur enheten utan minsta åverkan monteras på dörren.

 

Vad säger försäkringsbolagen?

Phoniro Lock monteras alltid på insidan av ytterdörren och över det befintliga vredet. Den vanliga nyckeln kan fortfarande användas. Enheten monteras mycket enkelt och påverkar inte skalskyddet och därmed gäller hemförsäkringen som vanligt.

 

Vad menas med att enheten inte påverkar skalskyddet?

Eftersom Phoniros enhet monteras där låsvredet sitter påverkas inte det befintliga låset. Har man ett godkänt lås så kommer låset att vara lika godkänt även efter installationen av Phoniro Lock. Det kan därför tyckas lite slarvigt att kalla vår enhet Phoniro Lock för låsenhet när den egentligen är ett motorvred.

 

Hur monteras låsenheten på dörren?

Phoniros låsenhet monteras enbart på insidan av dörren och syns inte på utsidan. Ingen kan se att brukaren har insatser från kommunen. Monteringen kan göras med hjälp av en låssmed eller av kommunens medarbetare. För att hitta en optimal lösning rekommenderar vi er att ta kontakt med oss. Vi finns för att hjälpa er på vägen till en smart och effektiv lösning.

 

Fungerar låssystemet vid brand?

Phoniros låsenhet är konstruerad för att minst klara de standarder som gäller för mekaniska lås samt elektromekaniska lås. Standarder för låsprodukter i privata hem föreskriver en tålighet mot temperatur om högst 80 grader under 2 timmar. Under kortare perioder kan våra produkter klara högre temperaturer. Phoniros låsenhet är inte konstruerad i syfte att låsa upp dörrar vid brand. Räddningstjänsten använder inte vår produkt för att låsa upp dörren.

 

Vad händer om en mobiltelefon tappas?

Om en mobiltelefon skulle komma på avvägar kan den direkt tas bort från Phoniro Care. Det innebär att mobiltelefonen blir oanvändbar. Den vanliga nyckeln kan givetvis användas som vanligt.

 

Vad händer om man glömmer låsa?

Det beror på vilken typ av lås som finns monterat på dörren. Man kan generellt säga att det finns två olika typer av lås i Sverige. Den första och absolut vanligaste typen kräver en aktiv handling för att dörren ska låsas. Den andra typen, i dagligt tal kallad snäpplås, gör att dörren låses automatiskt när den stängs. Phoniro digitala nyckel fungerar alltid som den vanliga nyckeln. Det finns möjlighet att göra en registrering för avfärd i personalens mobiltelefon om brukaren önskar att dörren lämnas olåst.

 

Vad händer om det blir strömavbrott?

Frågan är mycket viktig och självklart kan du alltid öppna en dörr. Vår låsenhet som monteras på de boendes dörrar har egen batteriförsörjning.

 

Vad händer om mobiltelefonnätet ligger nere?

Phoniros låsenheter kräver inte mobiltelefontäckning. Vi har utvecklat Phoniro Care systemet för att man ska kunna både logga in i systemet och för att låsenheterna ska kunna öppnas även om mobiltäckning saknas.

 

Vad händer om servern ligger nere?

Phoniros låssystem kräver inte anslutning mot servern utan fungerar fullt ut offline. Du kan alltid logga in i systemet även om servern ligger nere. 

 

Phoniro pratar om offline funktionalitet, vad menas med det?

Med det menar vi att man ska kunna logga in i och använda systemet fullt ut även om servern slås ut eller om det saknas mobiltäckning. Det finns två olika typer av offlinehantering i Phoniros lösning för digital nyckelhantering:

A. Offline vid låsning/upplåsning
B. Offline vid inloggning

Även här är det viktigt att vara noga med att kontrollera referenser när man jämför olika system eftersom vissa system på marknaden inte fungerar fullt ut offline.

 

Integration



Vad menas med en integration?

En integration handlar enkelt uttryckt om att överföra information mellan olika system. Phoniro Care har en väl uppbyggd integrationsmodul och vi har samarbeten med de flesta leverantörer av verksamhetssystem på marknaden. Integrationen erbjuder bland annat automatisk överföring av brukare från verksamhetssystemet till Phoniro Care för att undvika dubbelarbete.

 

Tid- och insatsuppföljning



Hur fungerar den digitala pennan?

Vid dokumentation med digital penna används specialdesignade blanketter för t.ex. insatsregistrering, löpande dokumentation och medicinsignering. Den digitala pennan lagrar all dokumentation som skrivs under ett arbetspass och sedan överförs den automatiskt när personalen stoppar pennan i en dockningsstation som är ansluten till en dator.


Kan man använda den digitala pennan och mobiltelefoner i samma system?

Ja det kan man. Pennan och mobiltelefonen är bara olika sätt att föra in information i Phoniro Care. Det innebär att personal på ett särskilt boende kan använda digital penna och personal inom hemtjänsten kan använda mobiltelefoner.

 

Kan man använda pennan i både äldreboenden och inom hemtjänsten?

Ja det kan man, den digitala pennan används inom ett stort antal kommuner både inom hemtjänst och inom särskilt boende.

 

Med vilka verktyg kan vi tidsregistrera ett besök?

Det är fullt möjligt att registrera besök, besökstid, vem som utfört besöket samt vilka insatser som utförts med den digitala pennan eller en mobiltelefon. För att säkerställa att informationen registreras i brukaren bostad används kvittens mot exempelvis ett digitalt lås, en kvittensknapp eller en QR-kod.

 

Analys



Finns det möjlighet att ta fram beslutsunderlag från Phoniro Care?

Ja, med modulen Analys finns möjligheten att utifrån den information som finns i Phoniro Cares databas få fram nyckeltal inom t.ex. kvalitet och effektivitet som sedan kan användas i kvalificerade beslutsunderlag.

 

Larmsystem



Vilka är fördelarna med ett skyddat IP-nät?

Ett IP-nät har mycket hög kapacitet vilket i praktiken innebär att larmen går fram direkt utan risk för köbildning som i traditionella system.

 

Varför installeras Phoniro Care Trygghetslarm centralt i kommunens it-miljö?

Det ger inte bara hög kapacitet och möjlighet till central administration utan även möjlighet till övervakning av larmhändelser och drift i realtid. Detta ger en ökad trygghet för de boende och en bättre arbetsmiljö för personalen.

 

Vilka larmtillbehör kan användas till Phoniro Care Larm?

Phoniro Care Larm kan utrustas med alla de tillbehör som ingår i vår produktportfölj som personliga larmknappar, dörrlarm, sänglarm och olika typer av bärbara eller fasta larmgivare som rörelse- och rökdetektorer för valfri placering i boenderum eller andra utrymmen.

 

Hur kan larmen presenteras för personalen?

Larmen kan presenteras i Dect-telefoner, personsökare eller på displayer.

 

E-tillsyn via kamera eller videobaserade samtal. Hälsodagboken


Kan vem som helst se den som ligger i sängen med en kamera?

Nej, vem som helst kan inte använda kameran. Phoniros e-tillsynslösning är strikt uppbyggd med säkerhets- och behörighetsregler för att ingen obehörig ska ha tillträde till kameran. Det krävs att Phoniro Care finns installerad, att användaren som ska logga in i systemet finns registrerad., att användaren har behörighet i systemet för att kunna nå just den kameran, osv.

 

Jag har läst att det finns dem som kan hacka sig in på kameran, hur säkert är ert system?

Detta är en mycket viktig fråga. Vi använder oss av samma säkerhetstänk som vi har gjort sedan tidigare med trådlös kommunikation för digital nyckelhantering. Vi utvecklade digital nyckelhantering för svensk äldreomsorg redan 2002 (2004 registrerades bolaget) och har tagit med all den erfarenhet som vi har samlat sedan dess för att skapa en säker lösning. Ett exempel på vårt säkerhetstänk är att kameran är konfigurerad på sådant sätt att den inte lyssnar/går att kopplas till andra enheter än just Phoniros.


Sparas filmen ner efteråt från kameran?

Nej, det är viktigt för oss att understryka att inga bilder eller filmer sparas ned. Vad som däremot är viktigt och som sparas är loggar på vem som gjort e-tillsynen, vid vilken tid, hur länge den pågick och även eventuella anteckningar som förs av behörig personal sparas. På samma sätt görs dessa loggar även för ”vanliga” tillsynsbesök via vårt tid- och insatssystem.

 


Vad är Hälsodagboken?

Hälsodagboken utgår från patientens delaktighet i sin egen vård. Patienten har möjlighet att på egen hand skriva in sina personliga hälsoparametrar med en digital penna. Informationen överförs automatiskt till Phoniro Care. Vårdgivaren kan se trender, läsa meddelanden från patienten och få fram larm vid avvikelser, som t.ex. smärtgenombrott.

 

Fungerar hälsodagboken för alla patienter?

Lösningens enkelhet gör den tillgänglig för många olika typer av patienter. Den fungerar lika bra för kvinnor som för män och har den stora fördelen att även fungera på olika språk, vilket gör den tillgänglig även för de patienter som inte har svenska som modersmål.

 

Phoniro i samarbete med miljön

Vi vill minska vår miljöpåverkan. Därför använder vi produkter som lämnar ett positivt miljöavtryck. Ett exempel på vår aktiva strävan är att Phoniro Lock minskar hemtjänstens bilkörning med upp till 15%. Phoniro Systems tar sitt ansvar för återvinning av förpackningar genom REPA och sitt producentansvar för återvinning av elektroniska produkter genom medlemskap
i El-Kretsen.